Jucării pentru toată lumea

Am găsit un articol foarte frumos pe pagina de facebook „Sociology of gender” unde este prezentat un anunț publicitar al companiei Audi.
Așa cum scrie și în articol, reclamele de publicitate ale companiilor de mașini nu sunt cunoscute ca fiind cele mai feministe lucruri de la televizor. Reclama numită „La Muñeca Que Eligió Conducir”, în română „Păpușa ce a decis să conducă”, aparține companiei Audi Spania și pentru mine a fost plăcere să o vizualizez.
În reclamă, „o păpușă de genul Barbie sare de la culoarul fetelor la culoarul băieților și intră într-o mașină albastră (dar nu înainte de a rezista hărțuirii străzii de la celelalte mașini, pentru că lupta este reală). Ea călătorește în jurul culoarului, evitând diefrite jucării ce cad pe ea, până când se deschide magazinul. Apoi, un băiat găsește păpușa în rochia roz și mașina albastră și își întreabă mama dacă o poate lua.” Răspunsul mamei sale a fost următorul: „Dar dragă, nu merg împreună, nu-i așa?” La sfarșitul reclamei publicitare este scris faptul că „Jocul, ca și conducerea, nu ar trebui să fie influențat de stereotipurile de gen”. (https://www.bustle.com/p/audi-spains-la-muneca-que-eligio-conducir-car-commercial-is-fighting-gendered-marketing-26247)
De când ne naștem intrăm într-o lume în care ni se arată jocuri pentru fete, jocuri pentru băieți; haine pentru fete și haine pentru băieți; trăsături specifice fetelor și trăsături specifice băieților și tot așa. De cele mai multe ori, fetelor li se cumpără păpuși, li se cumpără hăinuțe de culoare roz, multe rochițe unde este predominant sclipiciul, li se permite să își expună sentimentele, să plângă, să ceară ajutor, însă când vine vorba despre băieți ne dăm seama că lucrurile stau diferit. Băieților li se cumpără mașini, li se vorbește despre supereroi și li se cumpără hainuțe de culoare albastră cu mașini, dinozauri și supereroi.
Foarte multe stereotipuri sunt impuse social, de societatea în care trăim, de societatea în care devenim ființe sociale. Aceste stereotipuri diferă în funcție de grupul din care facem parte, de comunitatea în care creștem. Familia, grupul de prieteni, școala, mass-media sunt agenții procesului de socializare ce contribuie la construirea identității individului în societate, sunt instituțiile ce creează și stereotipuri de gen.

Faptul că există o reclamă unde fetele conduc mașini, joacă fotbal este un lucru foarte important în ceea ce privește stereotipurile de gen deoarece astfel copiilor nu li se mai spune că au voie să se joace cu mașinuțele (în cazul băieților) și cu păpușile (în cazul fetelor), iar ei vor crește într-un mediu în care jocurile nu sunt o formă de discriminare de gen. Aceste stereotipuri nu sunt foarte ușor de schimbat, având în vedere faptul că ele sunt transmise din generație în generație, însă cu siguranță această reclamă reprezintă un bun început.
Bibliografie:
https://www.bustle.com/p/audi-spains-la-muneca-que-eligio-conducir-car-commercial-is-fighting-gendered-marketing-26247 [site accesat în data de 29.01.2018]

Lasă un comentariu